Andra Chansen

Årets bidrag som inte riktigt lyckades vinna folkets gunst men ändå får en ny sista chans är följande;

  1. Andreas Weise
  2. Behrang Miri feat. Victor Crone
  3. Dolly Style
  4. Kristin Amparo
  5. Linus Svenning
  6. Samir & Victor
  7. Hasse Andersson
  8. Dinah Nah

Den som gjorde uttalandet om att manliga artister är populärare än kvinnor verkar tyvärr ha rätt eftersom endast två av totalt åtta bidrag är representerade av kvinnor. Tyvärr störde jag mig lite grand på Dinah Nahs rosa hår om jag måste hålla på en kvinna så måste jag välja Kristin Amparo. Fast tyvärr tror jag att de som kommer gå segrande ur Andra Chansen kommer vara Linus Svenning och Behrang Miri men Dinah Nah och Hasse Andersson kan överraska. En liten möjlighet att vinna och ta sig till finalen har ändå Andreas Wise , Kristin Amparo och Dolly Style.

Det starkaste bidraget är enligt mig Ellen Benedictsson som inte ens tog sig till Andra Chansen. Hennes ballad kanske helt enkelt inte passade in i just årets startfält. Sanna Nielsens vinnande bidrag var ju väldigt mäktigt , nära att vinna och även segertippad. Kanske var det lite för tidigt att försöka vinna med ytterligare en fin och meningsfull ballad.

  • Groupie, Samir & Victor
  • Building it Up, JTR
  • Make me La La La, Dinah Nah
  • Jag är fri, Jon Henrik Fjällgren 50 %
  • Can’t Hurt Me Now, Jessica Andersson  75%
  • Heroes, Måns Zelmerlöw  75 %
  • Forever starts today, Linus Svenning
  • Don’t Stop, Isa
  • Möt mig i gamla stan, Magnus Karlsson 70 %
  • Sting, Eric Saade 66%
  • Don’t Stop Believing, Mariette
  • Guld och gröna skogar, Hasse Andersson

Är något besviken och förvånad över att startfältet i Melodifestivalen till 80% inte skulle lyckas ta sig vidare till Eurovision i Österrike. Som tur är finns det tre starka artister samt en publikfavorit och en nykomling. För en gångs skull är jag glad att Sverige inte kan rösta på sitt eget bidrag i Eurovision, fast det återstår att se om vi lyckas ta oss så långt i år. Kvalitén på många bidrag har verkligen sjunkit dramatiskt de senaste två, tre åren. Melodifestivalen har förvandlats till ett barnfamiljsjippo där galnaste scennummer vinner. Tyvärr verkar inte svenska folket reflektera över att svenska barnfamiljsröster antagligen inte har samma tycke som övriga Europa. Sveriges rykte är på spel. Väldigt osäkert om jag kommer att se Melodifestivalen i år. Melodifestivalen har blivit degraderats till en underhållning för barnfamiljer på bästa sändningstid. Återinför jurygrupper så att inte svenska folket skämmer ut sig.

Eller kan det vara så enkelt att jag håller på att bli gammal månne….

♥쟈금은 안녕

This entry was posted in Jaesun says and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

