Förebilder

Det finns mycket som jag vill kunna få bestämma själv över, jag vill kunna klä mig som jag vill. I kläder som jag känner mig bekväm i utan att bli stämplad som det ena eller det andra. Jag är även feminist som tror starkt på jämlikhet och att kvinnor är lika kapabla och starka som män.

Man kan faktiskt leva ett harmoniskt och lyckligt liv utan att för den sakens skull befinna sig i ett förhållande med sambo/särbo eller partner. Jo det går faktiskt, min moster är ett bevis på det om något. Vad är det egentligen som säger att man måste gifta sig om man skulle råka träffa någon och bli kär ? Finns många par som lever enbart som sambos och verkar nöjda med det. Mina föräldrar har varit gifta i 37 år nu och samma sak är det för min farbror. Men den traditionen verkar inte hålla i sig i de yngre generationerna varför vet jag inte.

Varför är det så att det till större delen är kvinnan som tar ut föräldraledighet när man väl fått barn ? Är det på grund av ekonomiska skäl eller beror det på föråldrade tankesätt och traditioner ? Ett barn behöver väl en manlig förebild och pappa lika mycket som de behöver en mamma eller är jag ute och cyklar nu ..?

Astrid Lindgrens Pippi Långstrump var nog den första förebilden som dök upp i mitt huvud när jag tänkte på feminism. Jag kan även ge exempel på starka kvinnor som jobbar i mansdominerade yrken som t ex Demi Moores karaktär G.I Jane. Men för något år sedan eller så har TV4 gruppen börjat visa Ice Road Truckers, Highway Hell och the Parking War.

Någon som imponerade stort på mig var Lisa från Ice Road Truckers, säger bara wow. Men apropå förebilder har tyvärr upptäckt att det finns en mängd negativa stereotypiska uppfattningar om just asiatiska kvinnor. Som till exempel så skulle vi vara snälla och undergivna vilket många tror är lika med att det är fritt fram.

De som jag arbetar med vet inte ens hur gammal jag är de tror att jag är mycket yngre än vad jag i själva verket är. Om det är bra eller dåligt har jag inte bestämt än…

♥쟈금은 안녕♥

This entry was posted in Jaesun thinks and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

