Verkligheten bakom Spårlöst

Jag erkänner att en gång sökte till TV4s program Spårlöst för sisådär en fem sex år sedan, under förhoppningen att eventuellt få komma med i programmet. På grund av en del olika anledningar så kom jag inte med, vilket till en början kändes väldigt tungt. Men efter några månader så lyckades jag återfå kontakt med min biologiska familj.

Notera dock att jag redan innan ansökan till Spårlöst redan lyckats hitta och etablera kontakt med min biologiska familj. I efterhand så är jag lättad över att jag lyckades återfinna min biologiska familj igen. På senare år så tycks det som att TV4s numera Sjuans program Spårlöst till stor del hjälper adopterade att finna sina biologiska föräldrar eller syskon. Det är inget fel i det, absolut inte men man bör nog vara medveten om att det krävs ganska mycket för att kunna komma med i TV. Just i detta fallet med Spårlöst så känns det som om det till stor del bygger på sensationsTV man är ute efter extrema livsöden och kanske till och med vinklar/konstruerar inspelningen av programmet för att kunna återge de första reaktionerna, chocken och förhoppningsvis glädjen. Om du har allt detta så får jag gratulera, då kan du ansöka om att få vara med i Spårlöst och har då även en rimlig chans att få vara med i TV.

Beroende på vilket land du adopterats från så kan det finnas fler försvårande omständigheter som gör att en kommunikation och återförening blir svårare att upprätthålla. Några av de sakerna jag själv noterat är; språkbarriären eventuellt så blir man tvingad att kommunicera på engelska eventuellt med hjälp av tolk. Ålderskillnaden mellan äldre syskon kanske gör att man har svårt att relatera till varandra. Antalet syskon, ju fler biologiska syskon du har desto svårare kan det vara för allihop att kunna relatera och känna tillhörighet. Men även kulturella skillnader så som religion och lokala seder gör att det kan bli svårare att bibehålla kontakten ju längre tiden går. Precis som med Spårlöst så måste man ändå komma ihåg att du är något av en sensation i lika hög grad som du själv kanske är nyfiken på den biologiska familjen. När väl den första nyfikenheten har stillats, alla frågor och funderingar fått svar i bästa mån då kan det mycket väl bli så att intresset från ena parten svalnar.

Fast Spårlöst kan ändå vara ett bra alternativ för de som känner att de kanske inte har något annat alternativ eller ekonomisk möjlighet att själv bekosta en rotsökning och en återresa till hemlandet. Men du bör nog ändå vara medveten om risken finns att det kan kommas att vinklas för att framställas på ett mer fördelaktigt sätt och att allting kanske inte kommer med eller visas på det sätt som du själv kanske hade önskat.

Vad hände efter att TVkamerorna slocknat; har du lyckats hålla kontakten, känns det fortfarande likadant ?

♥쟈금은 안녕♥

This entry was posted in Jaesun says and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

