Att inte kunna koreanska

Ibland, rätt ofta så saknar jag möjligheten att inte kunna göra mig förstådd på mitt ursprungliga modersmål, det vill säga koreanska. Andra gånger så tänker jag inte lika mycket på det, men jag blir titt som tätt påmind. I vardagliga situationer så händer det ofta att jag stöter på inhemska koreaner som befinner sig i just Sverige. Jag måste erkänna att jag brukar försöka tjuvlyssna dels för att jag inbillar mig att jag ska kunna identifiera om det är kinesiska, japanska, koreanska eller något exotiskt språk. Sedan när jag tror mig ha identifierat så språket så anstranger jag mig för att försöka förstå vad som sags. Tilläggas bör dock att jag egentligen inte kan koreanska den enda koreanska jag lärt mig är genom TV och detta betyder att jag i bästa fall endast kan uttala orden. Men en del av mig vill på något sätt bekräta att jag är Korean om än etnisk sådan och detta inbillar jag mig kunna bevisa genom att första vad som sägs på koreanska, då utan möjligt till vare sig översättning eller tolk…

Men faktum är att asiatiska människor (talar främst om utbytesstudenter)som jag ofta konfronteras med ofta ändrar sitt beteende när de får se mig. De reagerar på olika sätt vilka jag redovisar nedan:

  • de stannar upp och slutar prata
  • tittar intensivt på mig under tystnad
  • avbryter de som de egentligen pratade om för att börja fundera över mig (obs, detta är endast en generel tolkning eftersom jag inte fått detta bekräftat.)
  • de slutar prata eller sänker rösten eftersom att de ogärna vill att jag ska ha möjlighet att göra
♥쟈금은 안녕♥

Relaterade inlägg:

This entry was posted in Jaesun thinks and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

